Allereerst kan je als patiënt in je PGO je eigen gezondheidsgegevens verzamelen die afkomstig zijn van verschillende zorgverleners. Bijvoorbeeld zowel van je huisarts als de cardioloog of apotheker. Deze gegevens kun je niet alleen bekijken, maar ook beheren, delen en er zelf informatie aan toevoegen. Denk aan eigen meetgegevens zoals bloedwaardes, bloeddruk, gewicht of hartslag. En bijvoorbeeld e-mails of brieven van je arts.
Daarnaast kan je als patiënt zelf je eigen PGO kiezen. Mogelijk biedt het digitale portaal van de huisarts of het ziekenhuis dezelfde functies als een PGO. Het verschil is dat je als patiënt niet zelf kunt kiezen welk portaal je wil gebruiken, terwijl dat wel kan bij een PGO. Ook is een PGO een levenslang hulpmiddel: ongeacht de woonplaats of zorgverlener waar je als patiënt onder behandeling bent. De gegevens en je PGO kun je altijd meenemen. Daarmee krijgt de patiënt zelf de verantwoordelijkheid voor zijn eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
In een portaal van een zorgverlener kan een patiënt alleen zijn of haar gegevens bekijken van de zorgverlener die het portaal beheert. Bijvoorbeeld de huisarts of het ziekenhuis waar de patiënt onder behandeling is. Doordat een PGO de gegevens van meerdere zorgverleners combineert ontstaat er voor jou dus een breder beeld.
Wij maken organisaties al 10 jaar weerbaar tegen risico's
Momenteel zijn er meerdere PGO’s beschikbaar. Op de website van de Digitale Zorggids (https://www.digitalezorggids.nl/kies-je-pgo/) zie je de beschikbare PGO’s en kun je ze met elkaar vergelijken. Inhoudelijk kunnen PGO’s verschillen, ook op het vlak van functionaliteit. Het is daarom goed om deze vergelijking te maken om te kijken welke PGO het beste bij jou past.
De verdere ontwikkeling van PGO’s wordt door het programma MedMij gestimuleerd. MedMij bouwt zelf geen PGO, maar ontwikkelt de spelregels waaraan persoonlijke gezondheidsomgevingen en de systemen van zorgverleners moeten voldoen. Ook voor het onderling uitwisselen van gegevens stelt MedMij de regels op.