Wij definiëren kwaliteit als het minimaal voldoen aan, of liever overtreffen van, de verwachtingen van de klant of stakeholder.
Voor het vakgebied Kwaliteit praten we dan over een Kwaliteitsmanagementsysteem (KMS). Een hele mond vol. Maar in het kort komt het neer op een geheel van afspraken, processen en instructies die ervoor zorgen dat je organisatie werkt zoals je het beoogt. Want op die manier levert zij de gevraagde kwaliteit en worden fouten voorkomen.
Het inrichten van een KMS kan aan de hand van verschillende kwaliteitsnormen. Welke norm voor jouw organisatie het beste past, is afhankelijk van jouw specifieke organisatie, de branche van jouw organisatie en het doel.
De ISO 9001 norm wordt gezien als de basisnorm voor kwaliteitsmanagement. Daarnaast is er een veelvoud aan normen die veelal branche-specifiek zijn. Zoals de ISO 2000-1 norm op het gebied van IT-servicemanagement – ITIL. Het Certificatieschema Arbodiensten waaraan arbodiensten moeten voldoen of de HKZ specifiek voor de zorgsector. Tenslotte zijn er ook buiten de zorg nog vele kwaliteitsnormen zoals de KBvG, de kwaliteitsstandaard voor gerechtsdeurwaarders of het NVI-keurmerk voor Incassobureaus, etc.
Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) biedt verschillende voordelen voor jouw organisatie, waaronder:
Het inrichten van een KMS gaat in een aantal stappen. Hoe, welke en wat de manier is om dat slim en efficiënt te doen, leest je op onze pagina ‘Implementeren en onderhouden van jouw managementsysteem’.
Onze op kwaliteit gespecialiseerde consultants helpen jouw organisatie graag verder in de wereld van kwaliteit. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan bespreken we de situatie van jouw organisatie en wat het gaat betekenen als jouw organisatie aan één of meer normen voor kwaliteit wil gaan voldoen.
Maak kennis met de normenkaders van het kwaliteitsvakgebied:
Wij maken organisaties al 10 jaar weerbaar tegen risico's
Een KMS is een gestructureerd managementsysteem voor het beheren en verbeteren van de kwaliteit van processen en producten binnen een organisatie. Het is belangrijk omdat het helpt bij het waarborgen van consistentie, efficiëntie en klanttevredenheid.
Voordelen zijn onder andere verbeterde efficiëntie, betere klanttevredenheid, risicobeheer, naleving van normen, continue verbetering, betere besluitvorming, verhoogde medewerkerbetrokkenheid, kostenbesparing, betere leveranciersrelaties en een verbeterde concurrentiepositie.
Implementatie omvat het vaststellen van kwaliteitsdoelstellingen, het ontwikkelen van processen, het trainen van medewerkers, en het inrichten van monitoring- en evaluatiemechanismen.
ISO 9001 is een veelgebruikte norm voor KMS, daarnaast zijn er branchespecifieke kwaliteitsnormen. De keuze hangt af van de aard en behoeften van de organisatie of eisen die opgelegd worden aan de organisatie.
Kwaliteitsborging richt zich op het waarborgen van kwaliteit in processen, terwijl kwaliteitscontrole gericht is op het identificeren van defecten of fouten in het eindproduct.
Uitdagingen kunnen variëren, maar kunnen onder meer bestaan uit weerstand tegen verandering, gebrek aan middelen en het vaststellen van meetbare kwaliteitsindicatoren.
Interne audits moeten regelmatig worden uitgevoerd, meestal jaarlijks, om de effectiviteit van het KMS te evalueren en mogelijke verbeteringen te identificeren.
Niet naleven kan leiden tot verminderde kwaliteit, klantontevredenheid, verlies van certificering (indien van toepassing), en mogelijk verlies van concurrentievermogen.
Computerweg 22
3542 DR Utrecht
KvK: 30277648
BTW: NL 8217.37.612.B01
Privacy statement - Disclaimer - © 2024 BMGRIP